Tilbake til Hjem-siden
  • Hjem
  • Om prosjektet
  • Aktuelt
  • For barn
  • For foreldre
  • For gruppeledere
  • For lærere
  • Kontakt
  • Implementering
English
Norsk

 

For foreldre

  • Mestrende Barn grupper
  • Til foreldremøte
  • Informasjonsskriv for foreldre
  • Hvordan snakke med barn om koronaviruset
  • DIGGI (digitale timer)
  • MittEcho App / MFS
    /
  • For foreldre
  • /
  • Hvordan snakke med barn om koronaviruset

Hvordan snakke med barn om korona?

Vi opplever at det er stor usikkerhet rundt korona i dag. Mange er redde for hva denne krisen vil bringe på kort, men også på lang sikt. Nedenfor har vi derfor samlet noen råd til dere om hvordan dere kan hjelpe deres barn gjennom krisen på en mest mulig trygg og sikker måte.
Foreldre og lærere kan bli bedt om å snakke med barn om korona viruset. Selv om en slik samtale kan være vanskelig, er den også viktig. Det er ikke noen «rett» eller «gal» måte å snakke med barn om en folkehelsekrise på.

Her er noen forslag som kan være til hjelp:
  1. Skap en åpen og hyggelig atmosfære slik at barna vet at de kan stille spørsmål. Samtidig, er det lurt å ikke tvinge barn til å snakke om noe før de er klar.
  2. Svar ærlig på spørsmål. Barn vil vanligvis vite, eller tilslutt finne ut av, om du finner på noe. Det kan påvirke tilliten de har til deg og om du greier å trygge dem i fremtiden.
  3. Bruk ord og utrykk som barna forstår. Tilpass dine forklaringer til barnets alder, språk og utviklingsnivå.
  4. Hjelp barna å finne presis og oppdatert informasjon. Skriv ut fakta ark fra Folkehelsa eller fra Verdens Helseorganisasjon (WHO) fra skolen og fra kommunen dere bor i. Se ellers nettsider og filmer nederst i dokumentet.
  5. Vær forberedt på å gjenta informasjon og forklaringer flere ganger. Noe informasjon kan være vanskelig å godta og forstå. Å spørre om igjen og om igjen kan også være en måte barnet bruker for å trygge seg på.
  6. Anerkjenn og godta barnets tanker, følelser og reaksjoner. Barnet kan for eksempel ha katastrofetanker i forhold til ting som kan skje, bli urolig, redd eller lei seg, og mange ulike reaksjoner er mulig: for eksempel uro, irritasjon, sinne, mindre selvstendighet og også å ikke ønske å forholde seg til dette. La hun/han forstå at du synes spørsmålene og bekymringene hun/han har er viktige og relevante. Hjelp dem regulere følelser/ tanker som oppstår.
  7. Husk at barn ofte tar ting personlig og konkret. For eksempel kan de bekymre seg over egen og familiens umiddelbare trygghet. De kan også være bekymret for venner eller slektninger som bor langt unna, kanskje spesielt besteforeldre som jo fremheves som å være i risikogruppen.
  8. Trygg barnet, men unngå urealistiske løfter. Det er bra å la barnet få vite at det er trygt i hjemmet eller på korte turer i friluft (og evt. på skolen). Men du kan ikke love at ingen i nærheten/i byen/i kommunen vil bli smittet av koronaviruset.

Generelle råd

I uvanlige tider er det viktig at man gjør ting mest mulig normalt. Barn finner stor trygghet i vaner og rutiner.
  • Hold fast i normal døgnrytme, og skap rytmer i hverdagen. Lag planer for dagen som innebærer faste tider for måltider, skolearbeid, men også lek og pauser.

I en familie vil folk være forskjellige. Noen har behov for å være for seg selv, mens andre gjerne vil være sammen hele tiden. Barn og voksne reagerer forskjellig på det å stå i en krise. Det finnes ingen fasit eller riktig måte å reagere på. Ha respekt for alles behov, som forelder bør du prøve å legge til rette for dine barns spesifikke behov i denne perioden.

Hyggelige aktiviteter hjelper oss legge bort engstelse og bekymring for en stund. Det hjelper på humøret og hvis vi gjør det sammen som familie, forebygger det ensomhet. Dette kan f.eks. være:
  • Spille brettspill eller legge puslespill sammen
  • Lage mat/ bake sammen
  • Se film/serie sammen
  • Gå tur/ jogge/sykle/gå på ski/ake sammen
  • Holde på med håndarbeidsaktiviteter sammen. Lage noe eller bygge noe.
Noen ganger vil det også innebære å legge til rette for aktivitet vi kan utføre hver for oss som for eksempel:
  • Lytte til musikk
  • Lese bok
  • Invitere en venn til kakefest på Skype (begge må bake på forhånd J)
  • Se film med en venn på Skype
  • Invitere en venn til å gå tur
  • Ring besteforeldre eller andre kjære og prat med dem.

Planlegg disse aktivitetene, snakk om dem på forhånd. Gled dere til dem og del dem med hverandre etterpå.

Engstelse og bekymring

Bekymring. Bekymring er normalt i disse tider. Likevel er det viktig å ikke la bekymring og engstelse fylle hverdagen vår. Tenkning i slike situasjoner preges ofte av verste falls scenarier og en tendens til å overdrive sannsynligheten for negative resultat eller hendelser. Vi ønsker at du inntar, og hjelper ditt barn å innta, et balansert og optimistisk syn på situasjonen. Tiltak som kan hjelpe deg og ditt barn i forhold til bekymring:
  • Begrens tid du bruker på å se nyheter og lese om situasjonen. Det er for barn anbefalt at en begrenser dette til maksimalt 30 minutter pr dag. Ikke gjør det like før du/ dere skal legge deg/ dere. Da tar vi med oss bekymringer inn i natten, og forstyrrer søvnen.
  • Hvis ditt barn vil se nyheter eller lignende, gjør det sammen. Bruk tid etterpå til å snakke om det dere så/hørte. Hvordan forstod barnet det? Hva tenker de om det? Forklar ting han/hun ikke forstod eller misforstod. Hvis ikke dere er sikker, søk svar på sikre sider på internett (anbefalte sider kommer lenger ned).

Følg råd fra myndighetene, beskytt dere. Innfør nødvendig smittevern for deg og dine. Ved å hjelpe deg selv bidrar du til å beskytte dere selv, men også til den nasjonale dugnaden! Mao
  • Vask hendene
  • Hold avstand til andre
  • Følge rådene i forhold til hvor mange som kan møtes i gruppe 

Aktuelle nettadresser om korona:

  • https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/sprak/
  • https://www.fhi.no/globalassets/bilder/rapporter-og-trykksaker/2020/korona-litt-mye-helt-avstand.png
  • Film på youtube hvor barn snakker med lege fra Helsedirektoratet om koronaviruset 


Logo for RBUP, RKBU Nord og RKBU Midt
  
Logo for KavlifondetFEATURES: Null or empty alternative text


Tilgjengelighetserklæring

  • English
  • Norsk
  • Hjem
  • Om prosjektet
    • Publikasjoner
      • Poster
    • Annen formidling fra ECHO
    • Skoler i ECHO
    • Datasikkerhet
    • Brukerreise
  • Aktuelt
  • For barn
    • Om ECHO
    • Elevskjema
  • For foreldre
    • Mestrende Barn grupper
    • Til foreldremøte
    • Informasjonsskriv for foreldre
    • Hvordan snakke med barn om koronaviruset
    • DIGGI (digitale timer)
    • MittEcho App / MFS
  • For gruppeledere
    • Materiell
    • E-læring for gruppeledere
    • VR-Filmer i ECHO
      • Bruk av VR i atferdseksperiment
    • Sjekklister
    • Elevprofil
    • Korona veiledning til digital gruppe
    • MFS/App
    • DIGGI (digitale timer)
    • MB opplæring
  • For lærere
    • Informasjon til lærere om triste og engstelige barn
    • Hvis barnet i hovedsak er trist
    • Hvis barnet i hovedsak er engstelig
  • Kontakt
    • Support VR
    • Support Digital versjon
    • Support App / MFS
  • Implementering
  • English
  • Norsk