Tilbake til Hjem-siden
  • Hjem
  • Om prosjektet
  • Aktuelt
  • For barn
  • For foreldre
  • For gruppeledere
  • For lærere
  • Kontakt
  • Implementering
English
Norsk

 

For lærere

  • Informasjon til lærere om triste og engstelige barn
  • Hvis barnet i hovedsak er trist
  • Hvis barnet i hovedsak er engstelig
    /
  • For lærere
  • /
  • Hvis barnet i hovedsak er engstelig

Hvis barnet i hovedsak er engstelig

Hva du kan se:

  • Barnet kan være stille og tilbaketrukket, ikke aktiv i klassen
  • Barnet vil kanskje unngå aktiviteter, spesielt hvis de innebærer konkurranse eller evaluering
  • Redsel for å mislykkes eller å ikke gjøre ting bra nok, kan medføre at barnet ikke gjør lekser i stedet for å gjøre dem feil
  • Barnet kan ha problemer med å følge med og å konsentrere seg Klasseaktiviteter, f.eks. klasseturer, leirskole, kan være så vanskelig at barnet kun er med hvis foreldrene deltar
  • Barnet vil ofte si at de har ulike former for fysiske plager; f.eks. vondt i hodet, vondt i magen, kvalme ofte knyttet til overganger, prøver og utfordrende situasjoner
  • Barnet kan ha skolefravær, og kan ha problemer med å komme på skolen etter for eksempel ferier, når det er vikarer eller ustrukturerte/annerledes skoledager.

Ting du kan gjøre:

Engstelige barn trenger å møte de situasjonene de frykter på en gradvis måte. Du kan bidra til dette ved å
  • Samarbeide med gruppelederen om å sette små og oppnåelige mål for barnet
  • Ved å rose modig atferd. Pass også på å rose barnet for innsats, ikke bare for resultat.
  • Ved å gi barnet anledning til å forberede seg til situasjoner barnet synes er utfordrende. Gjør avtaler og samarbeid med barnet.
Eksempel: Hvis barnet er perfeksjonistisk, redd for å mislykkes og ikke tør å snakke høyt i klassen kan mulige trinn være:
  1. Avtal med barnet hva dere skal øve på
  2. Gi barnet anledning til å rekke opp hånden og svare på et lett spørsmål i et fag barnet mestrer godt. Neste trinn vil være å svare på et litt vanskeligere spørsmål, gjerne etter avtale med barnet osv.
  3. La barnet holde/lese en kort presentasjon (gjerne sammen med en annen elev) ved bruk av et hjelpemiddel, som for eksempel en huskelapp. Huskelappen kan etter hvert inneholde kun stikkord, og lengden på presentasjonen kan utvides gradvis
Hovedbudskapet er å samarbeide med barnet om trinnene for å nå barnets mål, og å ikke la barnet unngå situasjoner som barnet synes er vanskelig.
Logo for RBUP, RKBU Nord og RKBU Midt
  
Logo for KavlifondetFEATURES: Null or empty alternative text


Tilgjengelighetserklæring

  • English
  • Norsk
  • Hjem
  • Om prosjektet
    • Publikasjoner
      • Poster
    • Annen formidling fra ECHO
    • Skoler i ECHO
    • Datasikkerhet
    • Brukerreise
  • Aktuelt
  • For barn
    • Om ECHO
    • Elevskjema
  • For foreldre
    • Mestrende Barn grupper
    • Til foreldremøte
    • Informasjonsskriv for foreldre
    • Hvordan snakke med barn om koronaviruset
    • DIGGI (digitale timer)
    • MittEcho App / MFS
  • For gruppeledere
    • Materiell
    • E-læring for gruppeledere
    • VR-Filmer i ECHO
      • Bruk av VR i atferdseksperiment
    • Sjekklister
    • Elevprofil
    • Korona veiledning til digital gruppe
    • MFS/App
    • DIGGI (digitale timer)
    • MB opplæring
  • For lærere
    • Informasjon til lærere om triste og engstelige barn
    • Hvis barnet i hovedsak er trist
    • Hvis barnet i hovedsak er engstelig
  • Kontakt
    • Support VR
    • Support Digital versjon
    • Support App / MFS
  • Implementering
  • English
  • Norsk