Det er normalt å bli lei seg og å være engstelig i ulike situasjoner. Noen barn gruer og bekymrer seg imidlertid mer enn andre barn og dette kan gjøre at de ikke deltar på alderspassende aktiviteter. Disse barna vil kunne ha nytte av å lære seg mestringsferdigheter for å kunne møte vanskelige følelser. Slike ferdigheter kan hindre at problemene utvikler seg
til angst og depresjon, som også er relativt hyppig forkommende blant barn og
unge.
Mestrende barn grupper blir gjennomført på din skole for at barna skal lære mestringsferdigheter og øve på å bli tryggere og modigere.
Et engstelig eller trist barn kan ha problemer på flere områder, både med skolefungering ved at de har vansker med å konsentrere seg, lav selvfølelse og underyter på skolen. Barnet kan også ha vanskelig for å utvikle og beholde relasjoner til venner og lærere. Barn som har utviklet mange symptomer på angst og depresjon vil kunne ha behov for behandling i en BUP, mens barn med færre symptomer som likevel gir dem problemer i hverdagen, kan ha nytte av et tiltak som Mestrende barn.
til angst og depresjon, som også er relativt hyppig forkommende blant barn og
unge.
Mestrende barn grupper blir gjennomført på din skole for at barna skal lære mestringsferdigheter og øve på å bli tryggere og modigere.
Et engstelig eller trist barn kan ha problemer på flere områder, både med skolefungering ved at de har vansker med å konsentrere seg, lav selvfølelse og underyter på skolen. Barnet kan også ha vanskelig for å utvikle og beholde relasjoner til venner og lærere. Barn som har utviklet mange symptomer på angst og depresjon vil kunne ha behov for behandling i en BUP, mens barn med færre symptomer som likevel gir dem problemer i hverdagen, kan ha nytte av et tiltak som Mestrende barn.
Du, som er barnets lærer, kan være en viktig ressurs når barnet nå skal lære seg nye ferdigheter. Nedenfor finner du informasjon om typiske symptomer som kan gi deg en indikasjon på om barnet er engstelig og/eller trist, og noen tips om hvordan du kan hjelpe engstelige og triste barn i klassen. Du kan være en viktig person for at barnet blir mer aktivt og modig.
Et positivt og inkluderende klassemiljø er viktig for alle barn, og spesielt for de som er triste og engstelige. Det er derfor av stor betydning å etablere et støttende klassemiljø ved å arbeide aktivt med å skape gode relasjoner – både mellom elever og mellom lærer og elever. Tydelige klasseregler som også omfatter hvordan barna skal være mot hverandre vil også skape forutsigbarhet og trygghet. Aktiviteter bør gjøres inkluderende og tilgjengelige for alle, og gruppearbeid bør gjennomføres under ledelse av læreren slik at en sikrer at alle blir med. I tillegg er det viktig å være oppmerksom på mobbing (fysisk, verbal, utestengelse, nett) og ta tak i dette med en gang det oppstår.
Et positivt og inkluderende klassemiljø er viktig for alle barn, og spesielt for de som er triste og engstelige. Det er derfor av stor betydning å etablere et støttende klassemiljø ved å arbeide aktivt med å skape gode relasjoner – både mellom elever og mellom lærer og elever. Tydelige klasseregler som også omfatter hvordan barna skal være mot hverandre vil også skape forutsigbarhet og trygghet. Aktiviteter bør gjøres inkluderende og tilgjengelige for alle, og gruppearbeid bør gjennomføres under ledelse av læreren slik at en sikrer at alle blir med. I tillegg er det viktig å være oppmerksom på mobbing (fysisk, verbal, utestengelse, nett) og ta tak i dette med en gang det oppstår.